Bubbliga inlägg
Under detta avsnitt kan det dyka upp lite av varje. Det är ingen regelrätt blogg men det är heller ingen nyhetssida. Det är alltså en rent känslomässigt styrd kanal där innehållet styrs av skribentens humör och tid.
Under detta avsnitt kan det dyka upp lite av varje. Det är ingen regelrätt blogg men det är heller ingen nyhetssida. Det är alltså en rent känslomässigt styrd kanal där innehållet styrs av skribentens humör och tid.
Åh nej. Imorgon är semestern slut och det är dags att ställa väckarklockan igen. Känns semesterångestkänslan igen? Här kommer sju tips som kanske kan hjälpa dig.
Läs merMarknadsföring är ett väldigt stort begrepp. Här ryms all slags kommunikation som radio, tv, press, sociala medier, nyhetsbrev, broschyrer, sponsring, profilering, webb och så vidare. Vad ska man satsa på?
Läs merSka du skicka tunga filer? Varför inte använda en filöverföringstjänst? Det finns bra kostnadsfria alternativ.
Läs merVi stressar som aldrig förr. Sjukskrivningarna ökar och sökträffarna på Google slår nya rekord. Vad vet du om stress?
Läs merVill du marknadsföra hållbarhet? Visste du att det inte är ett nytt påfund i Sverige och att det finns vissa parametrar att ta hänsyn till.
Läs merKänner du dig inte det minsta kreativ? Det gör inget. Hjälp finns att få!
Läs merSemester. Ett ord laddat med minnen och en känsla av att aldrig ha tillräckligt mycket. I Sverige har vi haft 25 dagars lagstadgad semester sedan 1978.
Läs merVirus är veckans ord. Ett ord som blivit minst sagt viralt under 2020. Vet du skillnaden mellan virus och bakterie?
Läs merHar du dansat runt midsommarstången och funderat på varför vi gör det? Det har jag. Här kommer lite fakta kring majstången.
Läs merWikipedia känner vi alla till men hur hamnar alla artiklar där? Vem skriver dem?
Läs merHåller man fortfarande på med SWOT-analyser? Jadå.
Läs merKärt barn har många namn. Heter det tagline, playoff, devis eller rent av paroll eller slogan? Eller är de bara olika namn för samma sak?
Läs merHur vill vi bli omhändertagna när vi söker information kring en vara/produkt/tjänst? Vill vi kolla ostört utan att bli förföljda av remarketingannonser, eller uppskattar vi hjälp som guidar oss rätt?
Läs merHar du också fått den där obegripliga frågan om du kan skicka loggan vektoriserad? Och som om det inte vore nog så vill de inte ha jpg eller tif – utan ai eller eps. WTF!
Läs merWhite papers är ett utmärkt sätt för att förbättra relationen med företagets kunder. Frågar du mig ska man bjussa på dem.
Läs merIdag påverkas svenska språket en hel del av engelskan/amerikanskan. Förr var det ett annat språk som påverkade oss. Har du koll på vilket?
Läs merAtt sätta upp mätbara mål slarvas det ofta med. Men det är oerhört tacksamt att ha mätbara mål att hämta information ifrån.
Läs merDu är vacker. Nej du. Du är! Asså … Vad betyder det när man är vacker? Har du koll på veckans ord?
Läs merHar du koll på ordet pixlar? Handlar det om bannerannonsering på webben brukar storleken på bannern beskrivas med pixlar. Pratar man om kvaliteten på en bild brukar man också prata om pixlar. Hur rörigt?
Läs merHar du koll på varför vi kallar manliga husdjursägare för ”Husse” och kvinnliga dito för ”Matte”? Snart har du!
Läs merPåsken är en salig blandning av hedniska och kristna traditioner. Låt oss reda ut några av begreppen.
Läs merAtt sätta text är en konst som få vill betala för. Men hur stor skillnad användandet av kapitäler och en korrekt sättning kan göra – det ser du här.
Läs merAtt vi äter våfflor på Jungfru Marie bebådelsedag beror på ett missförstånd. Känner du till hur det ligger till?
Läs merGillar du kroppkakor? Har du funderat över vad ordet betyder? Här får du förklaringen.
Läs merÄr du skrockfull tycker du inte om Fredagen den Trettonde. Men vad handlar det egentligen om?
Läs merBubbliss. Bulias. Babblis. Bublé. Bublié. Buklus. Babalies. Boqvist. Bobliss. Hur svårt kan det vara?
Läs merDet finns företag som stolt hävdar att de aldrig har marknadsfört sig. Jag tror att de ljuger.
Läs merBehöver man satsa på sociala medier? Är det inte bara en klubb för inbördes beundran? Har det tåget inte redan gått?
Läs merReklam är förenat med kostnader. Kan man verkligen prata om investering?
Läs merKlä av en man och sätt honom på en häst. Sätt bland det svenskaste som finns, mjölken, i skamvrån. Leta upp look-alike-resmål och marknadsför dem för egen vinning. Där har du reklam som berör för tillfället.
Läs merEn uttjatad klyscha inte sällan med sexuell underton. Men det finns tillfällen i livet när storleken kan vara av avgörande betydelse.
Läs merDonal Trump har blivit känd för mycket, bland annat sitt twittrande. Nu har han fått smaka på sin egen medicin – han har blivit fake news där han säger sig ha utrotat aids.
Läs merBehöver vi inte dricka glögg för att känna oss varma på insidan? Så klart inte! Men varför inte förena nytta med nöje och förena varma ord med rykande het glögg?
Läs merVälgjord julfilm som bjuder på sann eldfängd julglädje bjuds du på här.
Läs merHar du koll på vad som krävs för att skapa rätt förutsättningar för ett lyckat marknadsföringsår?
Läs merPoddar, talböcker, appar och premiumartiklar. Är trycksaken påväg att utrotas?
Läs merDu har väl en plan för ditt företags närvaro i sociala medier? Det är viktigt att ha med sig rätt nycklar och att ha ett öppet sinne.
Läs merÄr logotyp och varumärke samma sak? När man pratar om en varumärkesresa – vad är det egentligen? Här får du det svart på vitt.
Läs merOrd är kul. En del begriper man, andra kan man ana sig till och vissa är nya bekantskaper. I ”Veckans ord” får ett ord sin förklaring.
Läs merLåt dina kunders värsta tweetar bli en del av din kampanj. Smart eller dumdristigt?
Läs merDet är början på något. Precis som det tyska ordet antyder. Nu smakar vi på Anfang.
Läs merIbland är ett ord inte alls vad det ger sken av. Fast det vore onekligen kul om det fanns en fabrik som tillverkade livs levande John-Bauer Troll.
Läs merVad är egentligen bäst? Ska man satsa på bilder och rörligt, eller är det texten som är den viktigaste budbäraren?
Läs merDet brukar förknippas med prinsessor och julgrisar men den söta bakpastan har sitt ursprung i Persien.
Läs merNu har det hänt igen. Upprörda eller berörda kommentarer hissar och dissar Burger Kings senaste tilltag.
Läs merHur reklamtrött är du? Kanske tillhör du de 59 procent av svenskarna som är trötta på reklam.
Läs merUsch! Nyhetsbrev i mejlboxen nu igen. Om de ändå vore läsvärda! Här får du tips på hur du skapar ett bra nyhetsbrev.
Läs merHur gör man för att registrera och skydda sitt varumärke? Det kan du läsa här!
Läs merLyckades den mögliga hamburgaren med sitt syfte? Att få fler att besöka Burger King? Läs och I skolen veta.
Läs merNär en pandemi drabbar världen – gäller det att hålla huvudet kallt. Man dör en gång, men lever gör man varje dag.
Läs merHur illa kan det bli? Hur länge ska det fortgå? Jag vill ha ett slut nuuuuuu.
Läs merReklam som inte kostar något – finns det? Ja! Glöm inte bort möjligheten med mejlsignaturen. Du kan inkludera en mejlbanner där som länkar vidare till mer information på webben.
Läs merDet är säkert dyrt att skicka ut nyhetsbrev. Eller sa du något om kostnadsfria nyhetsbrev? Gratis?
Läs merHur sitter du när du jobbar? Förmodligen inte som man borde. Här kommer några tips.
Läs merVill man verkligen läsa ett magasin? Ja, om det sker på arbetstid.
Läs merÄr det nödvändigt med en tydlig företagsidentitet om man vill skapa framgångsrik marknadsföring? Svaret är ett rungande JA!
Läs merTycker du att det är kul att läsa affärsidéer? Oftast är det väldigt styltig och trist läsning – men det finns undantag!
Läs merAtt läsa ett företags vision ger en glimt av framtiden och hur företaget vill uppfattas. Aha-upplevelser kan uppstå.
Läs merAtt läsa ett företags vision ger en glimt av framtiden och hur företaget vill uppfattas. Aha-upplevelser kan uppstå.
Läs merMan behöver inte leda utvecklingen för att bli en vinnare. Är man lyhörd och snabb på att snappa upp möjligheter kommer man långt.
Läs merDrivkraften är motorn. Varför finns jag? Vad är syftet? Vad får mig att gå till jobbet varje dag och tycka att det är kul?
Läs merGamla sockar kan lukta illa. Gäller det även så kallade värdeord? Är det dags att köra dem i dokumentförstöraren?
Läs merEfter regn kommer solsken. Efter SWOT-analys kommer konkurrentanalys.
Läs merFungerar storytelling för företag? Tveklöst ja!
Läs merOrmbunke. Märkligt ord och en märklig växtgrupp. De sprider sig till exmpel inte med frön utan med sporer. Och de går att äta! Visste du det?
Läs merHur många koppar kaffe behöver du för att må bra? Vad vet du om den chokladbruna drycken? Här kommer lite fakta :)
Läs merVill du lämna ett personligt meddelande kopplat till din profil på LinkedIn? Det går! Orkar du inte skriva ett meddelande från mobilen till din LinkedInkontakt? Skicka en ljudinspelning istället – det går!
Läs merKärt barn har många namn. Säger du font, typsnitt eller kanske teckensnitt?
Läs merVad är en grafisk manual och behöver företaget en sådan? Svaren på de frågorna hoppas jag att du hittar här.
Läs merMånadens namn skvallrar om att oktober är den åttonde månaden. Hur hänger det ihop? Matten stämmer inte!
Läs merSkriver man museumet? Nej det gör man inte! Jubileumerna? Icke! Hur skriver man ord som slutar på -um? Du hittar en lathund här plus några exempel.
Läs merMikrosömn kan vara räddningen för att få tillbaka lite energi. Se bara på tuppen och hans powernaps.
Läs merAldrig har det pratats så mycket om karantän som i dessa tider. Ett ord som inte är laddat med positiv energi direkt. Men vad kommer det ifrån?
Läs merEn rätt formulerad pressrelease kan öka kännedomen om företagets varumärke. Blir din pressrelease publicerad är det mer värt än nästan vilken annons som helst
Läs merFunderat på varför det heter smörgås? Du är inte ensam! Det finns både utförliga artiklar och underhållande youtubevideo i ämnet. Mycket nöje!
Läs merDu har väl en plan för nyhetsbrev och sociala medier? Eller sitter du med andan i halsen och kommer på att ”Jäklar, det är ju tisdag imorgon – och nyhetsbrevet ska ut. Iiiiih!”
Läs merNär någon nyser säger du oftast prosit. Och den som stod för nysningen tackar dig. Varför är det så?
Läs merDet pratas om målgrupper i tid och otid. Vad ÄR en målgrupp? Här försöker jag förklara.
Läs merCTA – världens viktigaste webbknapp?
Läs merVi har nog alla sett det. Företaget som gladeligen skaffade sig en Facebooksida, lade upp en julhälsning, en semesterhälsning, all-time-high-tårtan och kanske en nyanställning. Det var fem år sedan. Ska ett företag ha sociala medier? I de allra flesta fall, tveklöst JA!
Läs merVisste du att den färgstarka domherren kan vara namnet på både en fågel och en katolsk präst – en kanik.
Läs mer