Vad är en målgrupp egentligen?

Målgrupper – vad betyder det?

Photo by Canan YAŞAR from Pexels

 

Tänk målgrupp. Har du koll på din målgrupp? Har ni fler än en målgrupp? Talar du till din målgrupp?

» Vad är en målgrupp för någonting egentligen?
En målgrupp är enkelt uttryckt en grupp av människor som förväntas vara intresserade av ditt erbjudande.

Låt mig nämna några exempel.

Exempel 1.
En tillverkare av hästfoder vill nå ut till sin målgrupp med ett inlägg i sociala medier. Målgruppen blir först och främst människor som äger en häst och som därmed förväntas vara intresserade av hästfoder. Man kan kalla denna grupp människor för den primära målgruppen. Det finns nämligen fler människor som är intresserade av hästfoder, även om den gruppen av människor förmodligen inte är lika stor. Det kan handla om butiker som säljer hästfoder (en butik är dock ingen människa utan här måste man göra ett val – t.ex. butikschef) men också veterinärer och hästskötare. Dessa grupper av människor kan klassas som sekundär målgrupp. De är intresserade men utgör inte den stora gruppen.

Exempel 2.
Ett företag som erbjuder it-lösningar vill nå ut med vilken fin service de erbjuder. Målgruppen är vid en första anblick väldigt stor. Den består av alla med en dator som har internetuppkoppling. Man är inte intresserad av privatpersoner utan vänder sig mot företag. Målgruppen är fortfarande ändå väldigt stor. Då får man bryta ner målgruppen ytterligare. Med tanke på att företaget inte tillhör lågprissegmentet vänder de sig till medvetna, medelstora företag som saknar egen IT-avdelning eller som kan tänkas vara intresserade av att köpa in tjänster av en duktig aktör. Området är Sverige så det är fortfarande en väldigt stor målgrupp. Då kan man göra geografiska indelningar. Vilket upptagningsområde vill man primärt ha? Kanske känner man att den primära målgruppen finns inom 20 mils radie? Då har man ringat in antalet företag. Återstår sedan att välja vilka personer på de olika företagen som kan vara intresserade. Finns IT-chefer är de självklara mottagare. Finns det ingen IT-chef är det kanske inköpschef eller vd som är intressant.

Exempel 3.
En fotbollsklubb vill bjuda in till ett särskilt event på arenan. Den primära målgruppen blir klubbens anställda, fanclub och årskortsinnehavare. De förväntas vara extra intresserade av detta evenemang. Sekundär målgrupp blir alla som kan förväntas vara intresserade av uppvisningsmatchen. Ortens invånare eller kanske kommuninvånarna där laget hör hemma (människor mellan 18-70 år om man vill begränsa målgruppen).

Ibland letar man målgrupper på ett annat sätt. Man letar kanske efter människor med samma livsstil, boende, kön, ålder, familjetyp, inkomst, yrke etc. Då brukar man prata om gemensamma demografiska egenskaper. Ett sådant exempel kan t.ex. vara när ett politiskt parti vill nå ut med sitt budskap.

Kristallklart? 😇

Tillbaka
Bublies.se är ett kakmonster och sparar dina cookies för att kunna utveckla sajten. En cookie är en textfil som sparas i din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta.

Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i den webbläsare.

Nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill ha bubbliga nyheter!