Storytelling kort och gott
Storytelling. Att berätta en historia, fritt översatt. Begreppet storytelling är precis just det – att skapa en berättelse kring någonting. För ett företag kan det handla om att till exempel låta kunderna berätta om samarbetet eller att medarbetarna berättar om hur en dag kan se ut på företaget. Det kan naturligtvis också handla om företagets historia. Allt som kan stärka företagets varumärke och förtroendekapital. Superviktigt! Inte minst med tanke på employer branding (varumärkesvård med tanke på rekrytering).
När man använder sig av storytelling i marknadsföringen skapas emotionella band med målgruppen och företaget får en personlighet, en identitet. Andra fördelar är att du får massa innehåll till webb och sociala medier. Varva artiklar med video för att attrahera så många som möjligt.
Tre tips kring storytelling
- Bestäm ett syfte eller en anledning ni vill att målgruppen ska känna, veta eller göra. Det kan till exempel vara er hållbarhetssatsning, er kunskap eller att ni leder utvecklingen.
- Har ni en värdegrund eller värdeord – levandegör dem. Låt medarbetare, kunder och leverantörer bli ambassadörer för detta.
- Har ni stött på hinder av något slag – men övervunnit dem? Berätta om det. Fler kan känna sig delaktiga och delaktighet är bra.
Företag som arbetar med storytelling
Här kommer några länkar till företag som arbetar med storytelling. Låt dig inspireras!
Maersk världens största rederi inom containerfrakt
Dove Tillverkare av hud- och hårvårdsprodukter
Libresse En del av det globala ledande hygien- och hälsobolaget Essity
Tillbaka