Satsa på pressreleasen!

Hur skriver man en pressrelease?

Du glömmer väl inte bort att skriva pressreleaser? En rätt formulerad pressrelase kan ge varumärket betydligt högre värde än annons.

Vad är en pressrelease?
Kanske har du hört ordet men är lite osäker på betydelsen? Ett svenskt ord för pressrelase är pressmeddelande eller pressnyhet. Det är alltså information som ska komma pressen (tidningar, radio, tv och internet) till godo. Det kan handla om en ny tjänst, en ny produkt, företagsförvärv, utbyggnad eller en annan aktuell händelse som rör ditt företag eller varumärke. Och förresten ”pressen” – idag kan det lika gärna vara information som används till företagets nyhetsbrev, sociala medier och webbplats.
Försök skriva pressreleasen så att den ryms på endast en A4-sida.

Hur skriver man en pressrelease?
En pressrelease är inte detsamma som en annons. Det innebär att du ska vara objektiv när du skriver den och inte strössla med superlativer. Du skriver i första hand för tidningarna/journalisterna som du hoppas ska vilja lyfta in pressreleaseinformationen i sitt flöde. Men du får heller inte glömma bort er målgrupp när du formulerar dig.
En pressrelease som är rätt utformad underlättar för journalistens tidspressade jobb. Han/hon kan enkelt lyfta in innehållet i tidningsartikeln

Låter det svårt? Det är inte jättesvårt och du lär dig efter ett tag ☺️. Tips! Håll dig till en nyhet.

De här delarna brukar jag lägga extra fokus på (allt ju!).

Rubrik
Rubriken som du själv bemödat dig om att formulera används sällan av journalisten men den är trots det väldigt viktig. Rubriken ska väcka journalistens eller läsarens uppmärksamhet. Jag brukar fokusera på nyheten men försöka få med en intressant vinkling. Välj orden med omsorg och skapa inte för långa rubriker (försök hålla dig till maximalt 25 tecken/bokstäver). Tänk också på att om du skickar in pressreleasen via e-post – då bör du lägga ner tid på ämnesraden eftersom det är den som möter mottagaren och skapar intresse.

Ingress
Ingressen är den inledande delen av din artikel. Den har till uppgift att sammanfatta artikeln genom att ta fram det viktigaste, och att locka till läsning av resten av artikeln. Ingressen skriver du med lite fetare stil, ungefär två, tre rader.

Mellanrubriker
Mellanrubriker skapar dels en luftigare artikel men också möjlighet för läsaren att snabbt skumma igenom artikeln (hitta i artikeln). Ögonen dras till rubriker och det är därför viktigt att du lägger lite kärlek även på mellanrubrikerna. En mellanrubrik sammanfattar stycket den är rubrik till. Försök att hålla mellanrubriken kort och informativ.

Brödtext
Brödtext kallas all text som inte är rubriker och ingress. Här berättar du allt om nyheten. Skriv som en journalist och håll en neutral ton. Hur lockande det än är så ska du undvika att göra reklam för ditt företag eller produkt – då förvandlar du nämligen pressreleasen till en annonstext.

Citat
Uttalanden från nyckelpersoner i sammanhanget ger tyngd till din text, så låt gärna viktiga personer få uttala sig om nyheten. Ibland kan man använda brödtexten och skapa ett citat utifrån det (trots att du inte särskilt intervjuat någon). Tänk bara på att personer som citeras måste godkänna uttalandet innan du skickar iväg pressreleasen. Journalister brukar tycka om citat – så lägg gärna lite extra omsorg kring citaten.

Kontaktinformation
Gör det tydligt vem du som avsändare är genom att ha med logotyp, kontaktinformation (telefonnummer och mejladress), webbadress och namn på presskontakt. Finns det utrymme brukar jag även försöka ha med kortfattad information om företaget som är avsändare.

Svårt att börja?
En del hävdar att journalister brukar vilja ha svar på sex frågor. Försök att svara på dem i din pressrelease.

  1. Vad?
  2. Vem?
  3. När?
  4. Var?
  5. Hur
  6. Varför?

Hur skickar jag in pressreleasen?
Det finns olika sätt att skicka sin pressrelease på men mejl är det vanligaste.
Lokaltidningar är alltid bra – även om det är en världsnyhet har du oftast din rekrytering i närområdet. Skicka till redaktionschefen eller nyhetschefen om du inte har en personlig kontakt på lokalpressen.
Branschtidningar brukar vara intresserade av din nyhet.
Radio och tv ska du inte glömma bort, men om de plockar in nyheten beror förstås på nyhetsvärdet i din pressrelase.
Via TT kan vara ett bra sätt för att nå direkt till journalisternas egna mejlsystem. Finns engångsutskick för runt 5 000 kr (ex moms).

 

 

Tillbaka
Bublies.se är ett kakmonster och sparar dina cookies för att kunna utveckla sajten. En cookie är en textfil som sparas i din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta.

Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i den webbläsare.

Nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill ha bubbliga nyheter!