Säger en bild alltid mer än tusen ord?

Du bläddrar/scrollar dig igenom nyhetsflödet. Ibland väcks din nyfikenhet av en bild, ibland är det rubriken som pockar på din uppmärksamhet. Finns det någon statistik som visar om en bild säger mer än tusen ord? Förutom det självklara faktum att det förstås beror på vad det är för bild vi pratar om. Och vilken text.

 

Några bildexempel

Den här bilden vann Pulitzerpriset år 2015. Bilden är tagen av New York Times fotograf Daniel Berehulak. Vi förstår att något dramatiskt händer och vi kan gissa oss till att det handlar om Afrika. Men utan förklarande text vet vi inte.

Utan text kan vi inte veta att barnet i bilden misstänks för att vara ebolasmittat och därför bärs iväg av läkare vid en ebolaklinik i huvudstaden Monrovia i Liberia.

 

Eller den här bilden som visar president George Bush i ett klassrum år 2001. Han får precis kännedom om Worldtrade Center-attacken. Men utan den informationen visar bilden bara den f.d. presidenten i vad som verkar vara ett klassrum.

 

Några fakta

Vår hjärna är byggd för visuell information. Detta talar alltså för att bilder och rörligt media tilltalar oss mer än text. Föga förvånande eftersom vi vill att saker och ting ska ske snabbt! Så även jag.

Men vi kan slå fast att kombinationen bild/rörligt plus text är den bästa kombinationen!

Movable Ink listar några intressanta fakta

  • 90 procent av informationen som vår hjärna bearbetar är visuell
  • Det tar 13 millisekunder för vår hjärna att bearbeta en bild
  • Att bearbeta en bild går 60 000 gånger snabbare jämfört med text
  • 80 procent av människorna kommer ihåg vad de sett, men man minns bara 10 procent av vad man hört eller 20 procent av vad man har läst
  • De flesta av oss läser bara 20-28 procent av orden på en sida
  • 80 procent kan tänka sig att kolla på en video – medan bara 20 procent vill läsa text på en sida
  • Vi delar 95 miljoner fotografier på Instagram. Varje dag!
  • Tweetar som innehåller bilder delas 150 procent oftare
  • Det visas 100 miljoner videotimmar dagligen på Facebook. 85 procent utan ljud på (bra med text här alltså)

 

 

Prisade texter

Motiveringen till denna guldäggsvinnande annons lyder:

"Bidraget Spara 3 kr vinner Guldägg för en annons som berör, sticker ut och känns ny – i en kategori där allt redan har prövats.
En bild säger mer än tusen ord. Men ibland säger några få, väl avvägda ord på vit bakgrund mer än tusen bilder som ingen orkar se. Och den här brutalt enkla annonsen – som antagligen var allt annat än enkel att skapa – går det inte att värja sig ifrån. Den går rakt in i både hjärtat och plånboken."

 

”Ett par matskedar samtidskoll, nån nypa hantverksskicklighet och några rejäla skopor självdistans. Ungefär sådär ser receptet ut för årets vinnare i kategorin annonsering. Ett riktigt smaskigt kommunikativt bakverk med andra ord. Stort grattis Delicato!”

Och när vi ändå är inne på Delicato och guldäggsvinnare. Detta är en klassiker där text och bild kompletterar varandra perfekt.

 

Summa summarum

Bild i kombination med text är många gånger det bästa. Ibland är bilden tillräckligt stark för att dominera och ibland är det texten som är klarar att trona i ensamt majestät.
Summa summarum handlar det som alltid om innehållet.

 

Tillbaka
Bublies.se är ett kakmonster och sparar dina cookies för att kunna utveckla sajten. En cookie är en textfil som sparas i din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta.

Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i den webbläsare.

Nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill ha bubbliga nyheter!