Reklamtrötthet

Det pratas om reklamtrötthet. Siffror från Sveriges Annonsörer visar att svenska folket tycker allt sämre om reklam. Just nu anser rekordhöga 59 procent att de är trötta på reklam. Vad beror det på?

Anledningar som nämns är att reklamen förföljer sina målgrupper och spelbolagsreklamens utbredning. Personligen tror jag att det handlar om att vi utsätts för reklam 24/7. Vi påtvingas reklam när vi ska använda appar, spela upp ett youtubeklipp, se en film, lyssna på radio, läsa en tidning (såväl digital som print), svara i telefon och så vidare.

Du känner säkert igen dig.

Du funderar på att köpa … låt oss säga, ett par nya byxor. Du går in på en sajt och surfar runt bland butikens erbjudanden. Kanske lägger du något i varukorgen – kanske inte. Det spelar egentligen ingen roll för efter besöket har du blivit spårbar. Olika pixlar och script ser till att du inte glömmer bort att du tittade på byxor. Du stöter på reklam för byxorna när du läser kvällstidningen, kollar in ditt facebookkonto eller loggar in på LinkedIn. Du väljer kanske att blockera reklamen i dina sociala kanaler men det visar sig ofta att reklamen tränger igenom ändå.

Inte konstigt att reklamen står oss upp i halsen emellanåt.

Hur kan vi vända på trenden? Helt enkelt genom att skapa intressant reklam som berör. Och att vara smarta när det gäller programmatiska annonser, retargeting och så vidare. Inte tjata hål i huvudet på målgruppen. Relevant information i lagom dos. Det tror jag är botemedlet.


Låt oss avslutningsvis pigga upp oss med några reklamfilmer som tillhör kategorien man inte tröttnar på (i första taget). 😉

Heineken. Sympatisk film som vill lära oss att inte kombinera bilkörning med alkohol.

 

Gammal reklamfilmsklassiker; Lotto-Åke

Lotto-Åke. Usel kvalitet på filmen från 2008 men innehållet är desto bättre. Det håller än!

 

Kobe Bryant hyllningsfilm från Nike 2020

Allt behöver inte vara rörliga bilder. Ljud i kombination med text gör Nikes hyllningsfilm till Kobe Bryant magisk.

 

RHB Storytelling

En kinesiskt bank som använder sig av rörande storytelling.

 

Behind the scenes – Volvo Trucks The Tower 2020

Kolla in behind the scenes Volvo Trucks ”The Tower”. Älskar svengelskan!

Tillbaka
Bublies.se är ett kakmonster och sparar dina cookies för att kunna utveckla sajten. En cookie är en textfil som sparas i din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla besökare på webbplatser som använder cookies informeras om detta.

Om du inte accepterar att det sparas cookies i din dator kan du ändra inställningarna i den webbläsare.

Nyhetsbrev!

Ja tack, jag vill ha bubbliga nyheter!