Konkurrentanalys – Good shit!
I samband med att ett företag gör sin SWOT-analys är det även läge att göra en konkurrentanalys. Precis som en SWOT-analys är ett levande verktyg och bör göras flera gånger, gäller det även konkurrentanalysen. Marknaden lever och förändras, nya möjligheter och hot uppstår och det som tidigare var styrkor kan förvandlas till svagheter.
Konkurrentanalysen är precis vad det låter som. En genomgång av konkurrenterna på marknaden. Hur omfattande man gör den är förstås upp till dig, men kanske gör man en jämförelse med de man upplever är de största tre till fem företagen.
Hur man gör sin analys är naturligtvis valfritt men det kan vara bra att göra en avslutande eller inledande sammanställning/matris för snabb och enkel överblick. Och glöm inte att ha med ert eget bolag i sammanställningen!
Innehållet i sammanställningen skulle kunna vara något i stil med:
- Omsättning
- Resultat
- Trend (ökar, minskar, stabil, oviss)
- Närvaro (på vilka marknader finns företaget)
- Hur stor är säljorganisationen
- Försäljningsmetod (direkt, åf, franchise, agenter)
- Kunder (vilken typ, t.ex. OEM, bransch, butiksförsäljning)
- Produkt (betygskala 1-5 där 1 betyder låg kvalitet och låg kännedom medan 5 betyder toppklass och känt varumärke)
- Position (betygskala 1-5 där 1 betyder låg närvaro och låg räckvidd medan 5 betyder hög närvaro och hög räckvidd)
- SoMe (Närvaro i sociala medier, ja/nej/dålig/utmärkt)
- Webb (modern/antik/inspirerande/bristfällig etc)
I själva analysdelen bör man brodera ut svaren och gärna även ha med skärmdumpar för tydliggörande.
Tillbaka